Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2014

ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΓΙΑ ΝΕΟ «ΘΕΡΜΟ» ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ Εμπλοκές στο Αιγαίο: Ανησυχία στο ΓΕΕΘΑ από την τουρκική αεροπορική επιθετικότητα


Εξαιρετικά προβληματισμένοι εμφανίζονται οι επιτελείς του ΓΕΕΘΑ αναφορικά με την τουρκική αεροπορική δραστηριότητα στο Αιγαίο ιδιαίτερα μετά τις τρεις συνεχείς εμπλοκές που σημειώθηκαν οι δύο σήμερα και η άλλη στις 19 Δεκεμβρίου.


«Όλα δείχνουν ότι θέλουν να πάμε σε εποχές ΄97» αναφέρουν επιτελείς  του ΓΕΕΘΑ προσπαθώντας να ανιχνεύουν το τουρκικό σχέδιο, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη. Είναι η πρώτη φορά σχεδόν από το 2010 όταν οι εμπλοκές στο Αιγαίο μεταξύ ελληνικών και τουρκικών αεροσκαφών συμβαίνουν σε τέτοια συχνότητα.

Αυτό συνάγεται από το γεγονός των «καρμπόν» συμβάντων με τον Οκτώβριο του ΄97. Όπως τότε οι Τούρκοι είχαν επιχειρήσει να αναχαιτίσουν το C-130 που μετέφερε τον τότε υπουργό Εθνικής άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλο από την Κύπρο έτσι και τώρα προσπάθησαν να «αναχαιτίσουν» το ελικόπτερο που μετέφερε τον νυν υπουργό άμυνας Ν. Δένδια στην Μεγίστη.

Ο λόγος για την 16η Οκτωβρίου του ΄97 και ενώ το υπουργικό C-130  πετούσε 50 ν.μ. νοτίως της Κρήτης ζεύγος τουρκικών F-16 πλησίασε το αεροσκάφος και το ένα από αυτά πέρασε σε απόσταση μόλις 80 μέτρων από αυτό, ενώ τα ρεμού των καυσαερίων εκτός από τον ξερό κρότο κατάφεραν να ταρακουνήσουν όλο το αεροσκάφος και φυσικά τους επιβαίνοντες σε αυτό. Τα τουρκικά αεροσκάφη καταδιώχτηκαν από δύο ελληνικά F-16 και τη θέση τους πήραν άλλα δύο αεροσκάφη που βρίσκονταν ήδη στον αέρα.

Την ημέρα εκείνη η ΠΑ πραγματοποίησε 198 εξόδους(!) ενώ οι εμπλοκές ανήλθαν στις 90 αριθμοί πρωτόγνωροι ακόμη και για τα σκληροτράχηλα ελληνικά readiness.

Το μέχρι τώρα σχέδιο τουρκικό σχέδιο είναι η εμφάνιση σχηματισμών των 6 αεροσκαφών  εκ των οποίων τα δύο φέρουν οπλισμό. Αυτά τα δύο αεροσκάφη απομακρύνονται στη συνέχεια προχωρώντας ακόμη πιο μέσα στον Εθνικό εναέριο Χώρο επιζητώντας τηνη εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά τα οποία τα παρακολουθούν από απόσταση γύρω στο 1,5 μίλι.

Οι Έλληνες πιλότοι αντιλαμβάνονται αμέσως την πρόθεση των Τούρκων για εμπλοκή καθώς οι τελευταίοι επιχειρούν να πάρουν πλεονεκτική θέση για το “merge” την «συνάντηση» δηλαδή που θα ακολουθήσει και για την εμπλοκή.

Προς το παρών η τουρκική Αεροπορία με τα δύο αυτά συμβάντα δείχνει να επιθυμεί την εμπλοκή σε επίπεδο 2 Vs 2 με τα υπόλοιπα τουρκικά μαχητικά να παρακολουθούν από απόσταση.

Ο λόγος; Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΓΕΕΘΑ είναι πολύ πιθανό να παρακολουθούν την εξέλιξη μιας μάχης δοκιμάζοντας το Link 16 το οποίο είναι τοποθετημένο σε όλα (176) τα αναβαθμισμένα F-16 block 40 και 50 της τουρκικής Αεροπορίας πραγματοποιώντας από απόσταση στοχοποίηση  με προφίλ BVR των ελληνικών μαχητικών με ένα ραντάρ μεταδίδοντας τα δεδομένα στα υπόλοιπα αεροσκάφη.

Ταυτόχρονα οι τούρκοι είναι σίγουρο πως δοκιμάζουν τόσο τα νέα τους ραντάρ APG-68(v)9 όσο και τα συστήματα JHMCS σε συνδυασμό με captive (εκπαιδευτικά) βλήματα AIM-9X εναντίον των ελληνικών μαχητικών.

Μάλιστα θέλουν να διαπιστώσουν πόσο τα Mirage 2000-5 της ΠΑ που δεν διαθέτουν σύστημα σκόπευσης επι κράνους είναι ικανά να εγκλωβίζουν τα τουρκικά μαχητικά σε μεγάλες γωνίες απόκλισης.

Η αρχή του τι θα επακολουθούσε είχε γίνει το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου όταν δύο Mirage 2000-5 και έχοντας λάβει  εντολή απογείωσης από την Σκύρο για την αναχαίτιση του στάνταρντ σχηματισμού της  εξάδας με τα δύο οπλισμένα που είχαν παραβιάσει τον ΕΕΧ μεταξύ των 6 και των 10 μιλίων, βορειοδυτικά της Λέσβου.

Τότε τα μαχητικά της ΠΑ είχαν καταφέρει συνθήκες κατάρριψης σε προφίλ BVR χρησιμοποιώντας το ραντάρ RDY και το βλήμα MICA ER. Η επαφή με τα εχθρικά μαχητικά έγινε σε σχετικά χαμηλό ύψος 9.000 ποδών (3 χλμ.) και ενώ αυτά βρίσκονταν ΒΔ της Μυτιλήνης  και με τον εγκλωβισμό να κρατά ένα λεπτό.

Με λίγα λόγια όλα δείχνουν ότι η τουρκική Αεροπορία συλλέγει δεδομένα για μια ένοπλή αναμέτρηση στον αέρα.

Αυτά σε ότι το τακτικό, το επιχειρησιακό κομμάτι. Υπάρχει όμως και το στρατηγικό κομμάτι της τουρκικής επιθετικότητας έτσι όπως αυτή διαμορφώνεται. Οι μόνες εμπλοκές που είχαμε εντός του έτους ήταν τον Απρίλιο με δύο εμπλοκές αλλά τότε αυτές είχαν θεωρηθεί μεμονωμένες. Τώρα όλα δείχνουν ότ5ι πρόκειται περί σχεδίου.

Η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, οι κινήσεις της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ, η στρατηγική συμμαχία μεταξύ της Ελλάδας και της Κύπρου με το  Ισραήλ αλλά και την Αίγυπτο όλα αυτά συνθέτουν ένα παζλ  που δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Ταυτόχρονα ουδείς  γνωρίζει ποιες είναι οι επιδιώξεις της τουρκικής ηγεσίας και του προέδρου Ρ.Τ. Ερντογάν σε περίοδο που η χώρα μας βιώνει μια παρατεταμένη και επικίνδυνη κρίση.

Άλλωστε πάντα η Τουρκία επέλεγε περιόδους για την δημιουργία «θερμών» επεισοδίων και τετελεσμένων στο Αιγαίο όταν η Ελλάδα βρισκόταν σε δυσχερή θέση και χωρίς εσωτερική συνοχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου